ماهروز

برای شناخت خصیصه و سرشت یک جامعه، هیچ نموداری بهتر از نوع تاریخی که می نویسد یا نمی نویسد نیست (ای. ایچ. کار).

پلاک شماره 8

  
نویسنده : ; ساعت ٩:٥٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳٠ تیر ۱۳۸٩
تگ ها :


مرحوم تاریخ!

در نشستی تاریخی شرکت کرده بودم. شرکت کنندگان بسیار بودند و همگی از تحصیل کردگان رشته تاریخ. قرار بود در ابتدای برنامه، کسی سخنرانی کند. دیر آمد و به همین دلیل برنامه با حدود نیم ساعت تأخیر شروع شد. قرار بود 10 دقیقه حرف بزند. رعایت نکرد و حدود 40 دقیقه چیزهایی گفت؛ به حضار  توصیه هایی کرد که اینچنین و آنچنان تحقیقات تاریخی کنید. برای نشان دادن اینکه ایشان هم اهل بخیه است، به سلسله قاجاریه اشاره کرد. گفت: این سلسله در سال 653 هجری تأسیس شده است ( یعنی 800 سال پیش). حضار پوزخندی زدند. ادامه داد و به مناسبت سخن گفتن از قاجاریه به کتاب ناسخ التواریخ اشاره کرد. ناسخ التواریخ از کتاب های مشهور دوره قاجار است که توسط محمد تقی سپهر نوشته شده است. کتاب و نویسنده آن نزد اهل تاریخ از کفر ابلیس هم مشهورترند. اما تعبیری که سخنران محترم در باره این کتاب به کار برد عجیب بود؛ گفت: « مرحوم ناسخ التواریخ » ( نام کتاب را به جای نام نویسنده آن به کار برد ). حضار زدند زیر خنده. با خودم فکر کردم که « مرحوم تاریخ »، ...

  
نویسنده : ; ساعت ٩:٤۱ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٦ تیر ۱۳۸٩
تگ ها :


« گزارش یک زندگی »

زندگینامه های خودنوشت (اتوبیوگرافی) و کتاب های خاطرات، همانند دیگر کتاب های تاریخی، دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند. نقطه قوت چنین کتبی، گزارش حوادث و جریاناتی است که معمولا بجز نویسنده، کسی از آنها باخبر نیست. بر این اساس در این کتب، خواننده به گزارش هایی جالب، دست اول و منحصر به فرد برخورد می کند، که معمولا در جایی دیگر نمی یاید.

ادامه مطلب   
نویسنده : ; ساعت ۱٢:٠۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٢ تیر ۱۳۸٩
تگ ها :


غافل ترین

اَغفَلُ النّاسِ مَن لَمْ یَتْعِظ بتَغیُّرِ الدّنیا مِن حالٍ الی حالٍ

 

غافل ترین مردم کسی است که از تغییراتی که در کار دنیا رخ می دهد، پند نمی گیرد.

 

 

پیامبر اکرم (ص)

 

 

  
نویسنده : ; ساعت ۱٢:٢٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۸ تیر ۱۳۸٩
تگ ها :


در جامع فَهرَج

سالهاست که از سفرهایی که می روم، یادداشت هایی تهیه می کنم و در دفترهایی نگه می دارم. بیشتر این یادداشت ها که بعضی از آنها از قضا مفصل و در حد یک سفرنامه هستند، به دلایل مختلف فرصتی برای چاپ پیدا نکرده اند. البته گاهی بخش هایی از آنها را در وبلاگ گذاشته ام. برای این پست در لابلای آنها گشتم و بخشی از یادداشت های مربوط به یک سفر را انتخاب کردم. در این سفر که از اواخر اردی بهشت تا اوایل خرداد ماه سال 1381 ( به مدت 10 روز ) برگزار شد، به همراه دانشجویان، بناهای مختلفی را از شاهرود گرفته تا دامغان، سمنان، ورامین، تهران، قم، کاشان، اصفهان، نایین و یزد و... بازدید کردیم. آنچه در این پست آورده ام، گزارش دیدار از مسجد جامع فهرج است. فهرج از توابع یزد است و مسجد جامع آن یکی از قدیم ترین مساجد موجود در ایران است.

ادامه مطلب   
نویسنده : ; ساعت ۱:٠۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٤ تیر ۱۳۸٩
تگ ها :


خواجه نظام الملک ؛ از خراسان تا اصفهان

در پست پیشین در باره نگاه مطلق گرایانه به تاریخ سخن گفته بودیم. گفته بودیم که یکسره مثبت یا تماما منفی دیدن تاریخ یک قوم و ملت شیوه ای درست نیست، بلکه باید با نگاهی نقادانه به تاریخ نگریست و خوب و بد را از هم تفکیک کرد. اشاره کرده بودم که نگریستن به رجال و شخصیت ها و مطلق ندیدن آنان در تاریخ، کاری است بسیار دشوار و چه بسا برجسته شدن صفات نیک یا بد ایشان بر ابعاد دیگر شخصیت آنان سایه بیندازد.

ادامه مطلب   
نویسنده : ; ساعت ۱٢:٠٦ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٠ تیر ۱۳۸٩
تگ ها :


نقد تاریخی

هر قوم و ملتی – بیش یا کم – تاریخی دارد و به هر حال به این تاریخ رجوع می کند. در باره آن کتاب می نویسد، از آن فیلم می سازد، آن را تبلیغ می کند و ... . به هر صورت از مراجعه مکرر به تاریخ گریزی نیست. اما سؤال مهم این است که با چه رویکردی باید به تاریخ مراجعه کرد؟

ادامه مطلب   
نویسنده : ; ساعت ۱٢:٢۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٦ تیر ۱۳۸٩
تگ ها :


تاریخ ؛ داد و ستدی مدنی

تاریخ را باید نه چونان یک رشته واقعیت های سفت و سخت، بلکه چونان گفت و گویی جاری و پایدار با همتایان در باره مسائل مهم و مورد علاقه – گذشته، حال یا آینده – دانست. این بحث و گفت و گو شاید به صورت مناظره و مجادله باشد یا به مشاجره ای خشن و شدید تبدیل شود. ولی چنانکه در هر داد وستدی مدنی صورت می گیرد، درک دیدگاه های دیگری به همان اندازه ضروری است که بیان دیدگاه های خود.

 

مایکل استنفورد،‌ درآمدی بر فلسفه تاریخ، ترجمه احمد گل محمدی، ‌ص ١٣-١٢

  
نویسنده : ; ساعت ۱:٠٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢ تیر ۱۳۸٩
تگ ها :