ماهروز

برای شناخت خصیصه و سرشت یک جامعه، هیچ نموداری بهتر از نوع تاریخی که می نویسد یا نمی نویسد نیست (ای. ایچ. کار).

با دقت بخوانید

«مسلمانان می بینند که خطر، میراث پدرانشان و آنچه که از کودکی با آن خو گرفته اند و آنچه را که در حین تحصیل و از کتاب های تخصصی آموخته اند تهدید می کند. آنان می بینند شمار دینداران روز به روز کاهش می یابد و در مقابل تعداد افرادی که به سردرگمی دچار شده اند، افزایش می یابد. آنان می دانند حوزه هایی که دین در آن نقش کلیدی داشته کاهش یافته است و از خوار شمردن مقدسات و آشکار کردن این عقیده آگاهند. آنان به خوبی می دانند مردم در زندگی اجتماعی و خصوصی خود از اخلاق و ارزش های دینی فاصله گرفته و آشکارا این ارزش ها را زیر پا می نهند. آنان به چشم خود افراد سرگشته ای را می بینند که در پی یافتن معنای زندگی هستند لکن در چنگال مدعیان دروغین و عرفان های ساختگی اسیر می شوند. آنان این همه را به چشم می بینند و از آن آگاهند اما وسیله ای برای مقابله با آن ندارند و آن هنگام که گمان می کنند ابزار مورد نیاز را یافته اند در حقیقت در دام گروه های تروریستی و گرداب خشونت و اعمال زور گرفتار شده اند».

اینها چند سطر از صفحه 198 کتاب خواندنی اسلام میان حقیقت و تجلی تاریخی، اثر عبدالمجید شرفی، نویسنده معاصر تونسی، است که در سال 2000میلادی منتشر و در سال 2008 تجدید چاپ شده است. این کتاب توسط دکتر عبدالله ناصری طاهری ترجمه و در سال 1393 توسط انتشارات کویر منتشر شده و امسال نیز به چاپ دوم رسیده است.  

کتاب در دو فصل تدوین شده است. فصل اول: ویژگی های پیام محمد (ص)، فصل دوم: قرآن در تاریخ.

نویسنده که از نواندیشان دینی به شمار می آید، در این کتاب در پی تبیین این نکته مهم است که آنچه در قرآن آمده و معیار مسلمانی به شمار می آید، در درازای تاریخ اسلام، بخوبی فهم نشده و اندک اندک توسط آنچه که برداشت ها و سلایق و در نهایت علوم دینی به شمار می آید، به حاشیه رفته و نتیجه آن دور شدن جامعه اسلامی از جوهر مسلمانی و در افتادن به ورطه خطراتی سهمگین است که در سطور بالا به آن اشاره شد. نویسنده تبیینی جامع از این روند ارائه داده است.

فصل اول کتاب البته گسترده تر و عمیق تر است اما مطالب فصل دوم که بیشتر به تبیین شکل گیری و مسیر حرکت علوم اسلامی اختصاص دارد، دارای تفصیل کمتری است و بیشتر شامل دیدگاه ها و تحلیل های نویسنده است و کمتر با شواهد و نمونه های علمی و تاریخی مستند شده است. احتمالا نویسنده بر این تصور بوده که خواننده کتاب با این شواهد و نمونه ها آشناست. در مواردی انگشت شمار نیز برداشت های نویسنده از نمونه های تاریخی از عمق و دقت لازم برخوردار نیست و این اگرچه از به کلیت اثر شرفی لطمه ای نمی زند، اما نکته ای است که خوانندگان محقق و پژوهشگر باید به آن توجه داشته باشند.

مطالب کتاب مشترکات فراوانی با دیدگاه های نواندیشان دینی از شمال آفریقا تا مصر و ترکیه و ایران دارد. اسلام میان حقیقت و تجلی تاریخی کتابی خواندنی است که ترجمه خوب و روان دکتر طاهری زمینه فهم درست آن را فراهم آورده است. آن را با دقت بخوانید.

 

  
نویسنده : ; ساعت ٩:۳٧ ‎ب.ظ روز جمعه ٤ دی ۱۳٩٤
تگ ها :