عجایب المصنوعات

علاوه بر مخلوقات خداوندی، در میان ساخته های دست بشر نیز گاه پدیده هایی شگفت انگیز به چشم می خورد. از آن جمله می توان به عجایب هفت گانه عالم اشاره کرد. البته هنرنمایی بشر تنها به خلق همین هفت پدیده شگفت انگیز محدود نمی شود و اگر با اندکی دقت به دور و برمان بنگریم – بخصوص در کشور خودمان – از این قبیل آثار فراوان می بیینم، تا جایی که به نظر می رسد، بتوان کتاب هایی نوشت با عنوان «عجایب المصنوعات» و در آنها، این گونه آثار را فهرست و معرفی کرد.

یکی از این آثار، پلی فلزی است که در شهر نِیر استان اردبیل ساخته شده است. آنچه باعث شده تا بتوان این پل فلزی را در زمره عجایب روزگار به شمار آورد، از این قرار است:

شهر نِیر پلی تاریخی دارد که منسوب است به عصر صفوی و دوره شاه عباس. این پل که حدود 30 متر طول دارد و کمتر از چهار متر عرض، دارای چهار دهانه با طاق هایی زیباست و از طراحی مناسبی برخوردار است. پل نیر را به دلیل ساخته شدن از آجرهایی قرمز رنگ، پل قرمز گفته اند. در طول صدها سال، هزاران هزار مسافری که از گیلان و اردبیل به تبریز می رفته اند، از روی این پل زیبا گذشته اند. پل نیر ترمیم و در فهرست آثار میراث فرهنگی هم ثبت شده است. این پل اکنون کاربرد خود را از دست داده و کار عبور مسافران از وسط شهر نِیر به وسیله پل فلزی تازه ای انجام می شود.

تا اینجا اتفاقی مهم نیفتاده و خیلی هم خوب شده که این پل تاریخی از زیر این بار رها شده است. اما مشکل این است که در ساخت پل فلزی تازه بی دقت هایی صورت گرفته است: نخست این که پل تازه را در سه چهارمتری پل شاه عباسی ساخته اند و حتی بخشی از پایه های پل تازه را به دیواره پل قدیمی چسبانده اند. مشکل دیگر این است که پل فلزی جدید را بلندتر از پل شاه عباسی ساخته اند. به این وسیله و در سایه این تدابیر عجیب، پل شاه عباسی کاملا از چشم مسافران و بازدید کنندگان پوشیده شده است. سمت دیگر پل نیز فضایی مشجر با آبی مناسب قرار دارد که چنانچه به آن توجهی شود می تواند تبدیل به پارکی زیبا شود و علاوه بر استفاده اهالی شهر، مسافران را نیز محل استراحت و بازدید باشد و بخشی از این پل زیبا را در منظر آنان قرار دهد. متاسفانه به نظافت این قسمت نیز توجهی نشده و قابل استفاده نیست.

اینچنین، پلی زیبا و تاریخی، به دلیل غفلت و ناآگاهی مدیران، طراحان و مهندسانی ناوارد - که متاسفانه شمارشان هم کم نیست – در پشت پلی آهنی و زمخت پنهان شده است.

من اگر از دستم برمی آمد، اولین کاری که می کردم این بود که پل فلزی جدید را تخریب می کردم و در نقطه ای دورتر پلی تازه می ساختم تا پل زیبای نِیر نفسی بکشد و زیبایی های خود را به بینندگان نشان دهد. دوم این که می گشتم و شهردار شهر در هنگام ساخت این پل فلزی، مسوول وقت میراث فرهنگی منطقه و نیز مهندس سازنده پل را پیدا و برای همیشه از کار کردن در چنین پست هایی محروم می کردم. راستی چه کسی با میراث فرهنگی و معماری یک شهر چنین می کند که آنان کرده اند؟

پل شاه عباسی نیر - پل فلزی تازه هم در پشت آن پیداست.

/ 12 نظر / 15 بازدید
نمایش نظرات قبلی
تقوی

ان شاء الله با حضور آقای نجفی در میراث فرهنگی این مشکلات کمتر خواهد شد.

ورنوس

استاد این ایده و نظر شما، درمورد پل فلزی اصفهان اجرا شده و پل فلزی اصفهان به فاصله چند صد متری سی و سه پل قرار دارد و به هنگامی که شخصی با وسیله نقلیه از روی این پل عبور می کند شاهد زیبایی بیشتر سی وسه پل خواهد بود. آقای دکتر پل فلزی اصفهان درسال1335 ساخته شده، شما اطلاعی از سال ساخت پل نیر دارید؟ و چرا از الگوی طراحی پل فلزی اصفهان استفاده نکردند؟

صالحی

سلام استاد خسته سفر نباشید یه مشورت اگه شما بخواین یه حلقه علمی با دانشجویان برق یا مکانیک داشته باشید و در مورد تاریخ صحبت کنید .کدوم بعد تاریخ رو برا موضوع و بحث مطرح می کنید ؟برا دانشجویان این رشته ها کجایه تاریخ مناسبتره ؟

اشکواری

سلام استاد. جالب اینجاست که در گذشته هیچ یک از عجایب گفته شده مربوط به تخریب و صدمه زدن به آثار و بناهای تاریخی نبود، بلکه جغرافیانگاران و عجایب نگاران همواره از ابهت و جذابیت مصنوعات بشری (پدیده های انسانی) با عنوان شگفت انگیز یاد کرده اند یعنی وقتی اگر پل شهر ایذه یا گنبد مسجد جامع اموی دمشق را شگفت انگیز خوانده اند به دلیل تحسین آن سازه و سازنده آن بوده، اما اکنون باید در مقابل پدیده های این چنینی دچار حیرت و تعجب شد. به نظر می رسد اگر عجایب المصنوعات را دنبال کنیم به نتایج «شگفت انگیزی» برسیم. پیروز باشید

طحان زاده

سلام استاد، مشکل یک جانبه رفتن و عدم تلفیق تکنیک با مباحث ظریف هنری و فرهنگی است و یا کم هزینه درآمدن حتی تا جایی که به یک اثر تاریخی لطمه وارد کند. به نظر بنده نظام مهندسی باید در شهرهای تاریخی، کنار مهندسین سازه یک چنین افراد ریز بین و اهل هنری چون شما که الحمد... در مملکت ما کم نیستند، بگذارد تا کمتر از این اتفاقات پیش آید.

سادات

من اگه مدیر میراث فرهنگی بودم ...؟؟!!!؟ هیچ کاری عملاً نمی توانستم بکنم. چون بودجه ای به سازمان تعلق نمی گرفت، در حقیقت بودجه بر سر دوراهی اهم و مهم مسئولان می گرفت و...هی وااسفا

سلام استاد وقت بخیر خدا را سپاس که به سلامت رفتید و بازگشتید. چندی پیش کتاب فرهنگ ايراني پيش از اسلام و آثار آن در تمدن اسلامي وادبيات عربي اثر محمد محمدی ملایری را مطالعه می کردم. در بخشی از کتاب به ناحیه ارّجان و تأثیر آن در پاسداشت فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در قرون اولیه اسلامی اشاره شده و در آن از «قلعة الجصّ» سخن به میان آمده بود. نویسنده اقوال اصطخری و ابن حوقل درباره این قلعه را در پاورقی گنجانده و بعد از آن چند بیتی از متنبی را آورده بود. درباره «قلعة الجصّ» و اینکه آیا از آن اثری باقی مانده و همچنین نقش ناحیه ارّجان در پاسداشت فرهنگ ایرانی و زبان فارسی بسیار کنجکاو شدم ولی متأسفانه جز چند مطلب پراکنده که زیاد نمی توانست به من کمکی کند، چیز دیگری در اینترنت نیافتم . این شد که مزاحم شما شدم تا از این طریق، از شما درباره این قلعه و پیشینه علمی و فرهنگی ناحیه ارّجان اطلاعاتی کسب نمایم. بخاطر آنکه از طریق ماهروز مزاحم وقتتان شدم شرمنده و عذرخواهم.

دانشجو

با سلام خدمت استاد محترم. لطف کنید به جای اینکه انقدر وقت گرانمایه خود را معطوف به روز کردن مطالب وبلاگ قرار بدید، ترجمه واقعا نامناسب کتاب تاریخ هنر در سرزمین های اسلامی رو اصلاح کنید. کتابی که متاسفانه یکی از مهم ترین کتبی است که در آزمون های ارشد و دکتری این رشته مورد طرح سوال قرار می گیرد. واقعا جای تاسف دارد.

سلام استاد از راهنمایی شما و معرفی کتاب بسیار سپاسگزارم.

ورودی 88

ارتباط شما با دانشجویانی که پایان نامه با شما برمی دارند، کمی ناعادلانه است.لطفاً تجدید نظر فرمایید. مثلا پایان نامه های ورودی 87 و88ارشد. به مدت 10 دقیقه فکر کنید بعد جواب بدهید ممنونم