« در باره اِلی »

« در باره الی » داستان ساده ای دارد: چند خانواده جوان که دوستان دوره دانشجویی یکدیگر هستند، به مناسبت بازگشت موقت یکی از دوستانشان از آلمان، سفری به شمال ترتیب می دهند و به اصرار یکی از خانم ها، مربی فرزند او در مهد کودک که دختر جوانی است به نام « الی » ( و جالب اینکه تا آخر هم معلوم نمی شود نام اصلی او چیست ) با آنها همراه می شود تا شاید با آن دوست از خارج برگشته آشنا شود و زمینه ازدواج آنها فراهم آید. اما در دومین روز سفر، این دختر جوان برای نجات جان یکی از کودکان وارد دریا و ناپدید می شود. از اینجا به بعد فیلم حال و هوای دیگری پیدا می کند.

در خصوص فیلم « در باره الی » می توان به جنبه های مختلفی اشاره کرد. به عنوان مثال همه جا احساس می کنی که کارگردانی هوشمند پشت دوربین ایستاده، حرکت های سریع دوربین و تحرک آن به فیلم ریتمی تند و سرعتی مناسب بخشیده است، بازی ها خوب و دیالوگ ها پخته هستند و ... اما به نظر من مهمترین جنبه فیلم موفقیت آن در بیان روحیات و خلقیات آدم هاست. آن هم وقتی که در ورطه مشکلی مهم می افتند. آدم های فیلم در جریان ناپدید شدن و سرانجام معلوم شدن مرگ میهمانشان (اِلی) کلافه می شوند، قضاوت های شتابزده می کنند، همدیگر را متهم یا حداقل خود را تبرئه می کنند، برای خود دلخوشکنک هایی می سازند و با آنها سرگرم می شوند، دروغ می گویند و همدیگر را به دروغگویی وادار می کنند و حتی بر روی هم دست بلند می کنند. و اینها همه بسیار خوب به تصویر کشیده و بیان شده اند.

گمان می کنم جالب ترین صحنه فیلم نمای پایانی آن است؛ در حالی که نامزد قبلی دختر غرق شده، با شنیدن خبر مرگ الی و سخنان دروغ میزبانان او، با وضع روحی نامناسبی، از ویلا خارج می شود، در نمایی دور (یا به قول سینماگران در یک لانگ شات) دیگران ماشین خود را که در شن های ساحل فرو رفته، هل می دهند تا آن را بیرون بیاورند. به قول قدما گویی خرشان در گِل مانده است. شاید کارگردان محترم فیلم (آقای اصغر فرهادی) در این صحنه می خواهد خیلی محترمانه بگوید که خر همه مان در گِل مانده است.   

/ 8 نظر / 8 بازدید
حاجی محمد

استاد! من هم فیلم را دیدم. 13 دروغ روشن در فیلم بود. آقای فرهادی به دروغ آلرژی دارند. از همه خنده دارتر این بود که همه در فیلم به نوعی دروغ می گویند ولی در آخر کار که سپیده از همه تقاضا می کند که به علیرضا دروغ بگویند ناگهان همه برخورد نشان می دهند که: یعنی چی؟ یعنی دروغ بگیم؟

درباره الی درباره ی همه ی ماست.

اگر چه خیلی وقته که می خوام برم این فیلمو ببینم و فرصتش پیش نمی آد.ولی حالا دیگه باید ببینم. :)

رحمتی

سلام استاد تعریف این فیلمو قبلا از دخترعموم شنیده بودم ولی تاحالا اینجوری مثل شما نکته بینانه به یک فیلم نگاه نکرده بودم. حالا دیگه واجب شد ازاین به بعد درنحوه ی فیلم دیدنم تجدید نظرکنم وفقط ازروی سرگرمی به تماشا نپردازم.[گل]

کارگرشورکی

سلام . من این فیلم رو ندیدم ولی توصیفات شما درباره ی فیلم من رو براین داشت که از این بعد فیلمها رو واقعا ببینم نه اینکه فقط تماشا کنم . با تشکر

رحمتی

سلام تعریف این فیلمو ازدخترعموم شنیده بودم ولی تاحالا مثل شما واینقدرنکته سنج به تماشای یک فیلم نپرداخته بودم ولی ازاین به بعد سعی میکنم نحوه ی دیدمو عوض کنم.[گل]

طیبه حسین زاده

حس غالب من در تماشای این فیلم دلهره بود دلهره ای که وادار می کند به همراهی به زندگی با آدمهای فیلم وادامه دادن با آنها بعداز خارج شدن از سالن سینما.... کمتر فیلمی به این قوت دیده ام

تولایی

سلام، استاد این فیلم را من هم دیده ام. البته این فیلم جزء فیلم های هنری به حساب می آید و شاید عوام چندان نپسندند. نمی دانم چرا فکر می کنم دختری که در دریا غرق شد در حقیقت خودش دست به خودکشی زد چرا که در آخر هم معلوم نشد که واقعا جسدی که در سردخانه دیده شد همان دختر بود یا نه. در هرحال این از خاصیت این نوع فبلم ها ست که دست تاویل را برای تماشاگر باز می گزارد. راستی فیلم به همین سادگی را دیده اید واقعا محشره این فیلم هم هنریه و هنگامه قاضیانی فوق العاده بازی می کنه